سرویس: سیاسیکد خبر: 89141|16:33 - 1399/11/08
نسخه چاپی

یادداشت

تطهیر ناشدنی حتی با تصویر سازی!

تطهیر ناشدنی حتی با تصویر سازی!
واقعیت این است که در رسانه های حرفه ای هیچ روایتی بی هدف ساخته نمی‌شود و رسانه‌ها روش های هوشمندانه ای را در فریب افکار عمومی و یا دستکم تحت تاثیر دادن باورها و عقاید آنها به کار می گیرند.

به گزارش سبلان ما ،سمیه شاهی دبیر نهضت سواد رسانه انقلاب اسلامی استان اردبیل طی یادداشتی نوشت: در طول 42 سال گذشته در هیچ مقطع زمانی دشمنی‌ها با انقلاب اسلامی ایران قطع نشده بلکه تنها شکل و شیوه آن متفاوت شده است

این روزها نیز دشمن در جنگ شناختی و جنگ روایتها با تصویرسازی های غلط به دنبال تحریف واقعیتهای کنونی و گذشته ایران زمین و ساختن تصویر و روایت آن چیزی است که خود می خواهد!

فضایی نوستالوژیک از ایران قدیم قبل از انقلاب به تصویر کشیده می‌شود؛ تصاویری سرشار از شادی و تفریح ! و محمدرضا پهلوی آخرین پادشاه ایران فردی وطن دوست، خواهان ترقی، طرفدار حقوق زنان ترسیم می شود و رضا شاه را پدر ایران نوین و خط و ربط هر پیشرفتی به رضا شاه و پسرش ختم می شود و در نهایت تصویری افسرده از ایران کنونی است که روی پرده نمایش می رود...

اما پشت پرده این تصویرسازیهای غلط در طی چند سال اخیر به کجا ختم می شود؟  

واقعیت این است که در رسانه های حرفه ای هیچ روایتی بی هدف ساخته نمی‌شود و رسانه‌ها روش های هوشمندانه ای را در فریب افکار عمومی و یا دستکم تحت تاثیر دادن باورها و عقاید آنها به کار می گیرند؛ به فرض در شرایط کنونی و در ادامه  یک روند کاری متوالی، عکس هایی جذاب و مخاطب پسند از دوران قبل از انقلاب در شبکه های اجتماعی انتشار می‌یابد که در آن همه خوشحالند، زنان بدون حجاب خوش و خرمند و مشغول مطالعه و در حال تفریح و سرگرمی همچون اسکی...؛نه فقری است و نه نارضایتی و همه در رفاه کامل!

این تصویرسازی های غلط در ادامه سیاست تدریجی برای تغییر باور ما و تطهیر دورانی است که ایران ثروتمند چپاول می شد و چیزی جز فقر نصیب مردم ایران  نمی شد

درواقع در این روش(سیاست تدریجی) رسانه ها برای شکل دادن به یک باور خاص، از انتشار مطالبی به صورت تدریجی و مداوم در مورد یک موضوع خاص استفاده می کنند. این استراتژی برای شکل دادن به تصویر یک شخص، یک محصول و یا یک واقعه خاص به کار برده می شود.

نبود هیچ فقر و رفاه مردم، شاه دوستی مردم، آزادی بیان در رژیم پهلوی، ساده زیست بودن شاه، عدم پیشرفت ایران بعد از انقلاب و .... همه و همه این ادعاهای رسانه ای ، درواقع استفاده از تکنیکهای دروغ بزرگ و تحریف و سانسور و سیاست تدریجی برای فریب افکار عمومی تحریف واقعیتها و تطهیر رژیم شاهنشاهی است.  

گرچه این ادعاها و شگردهای رسانه ای برای بزک رژیم شاهنشاهی برای افرادی که زمان طاغوت را دیده اند بسیار خنده دار است اما برای اینکه این روایت سازی در ذهن جوان و نوجوانی که آن دوران را درک نکرده و تاریخ را مطالعه نکرده، ثبت نشود، باید سواد رسانه ای در جامعه را ارتقا داد و مخاطب متفکر بود

آنچه که مسلم است ارتقای سواد رسانه ای مردم در عصر جنگ های شبکه ای، رمز مقابله با تحریف کنندگان تاریخ در فضای مجازی و سلطنت طلبان است و قطعا  با داشتن این سواد، تطهیر رژیم پهلوی با هر نوع خدعه ای، نا شدنی است.

 

سمیه شاهی دبیر نهضت سواد رسانه انقلاب اسلامی استان اردبیل 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد