تازه ها

پربیننده ترین

1396-12-16 14:03
کد مطلب: 76000
کارشناس مسائل ورزشی در اردبیل گفت: اجرای ورزش صبحگاهی به طور منظم و روزانه می تواند نقش بسیار مهمی در کسب آمادگی جسمانی، روانی و نشاط و شادابی دانش آموزان داشته باشد. انجام فعالیت مداوم، اثرات مثبتی بر بافت استخوانی دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سبلان‌ما محمد پور پناهی کارشناس مسائل ورزشی در گفتگو با بانوی کوثر اظهار داشت: اجرای ورزش صبحگاهی به طور منظم و روزانه می تواند نقش بسیار مهمی در کسب آمادگی جسمانی، روانی و نشاط و شادابی دانش آموزان داشته باشد. انجام فعالیت مداوم، اثرات مثبتی بر بافت استخوانی دارد.

وی گفت: یافته های پژوهشی بیان داشته اند که ورزش در رشد طولی استخوان تاثیری ندارد، یا تاثیر آن بسیار کم است. همچنین بر آرایش سلول های استخوانی نیز بی تاثیر است، اما تاثیر فعالیت های ورزشی در افزایش تراکم و رشد عرضی استخوان با افزایش مواد معدنی در آن تایید شده است و بی تحرکی و حذف فشار مکانیکی از استخوان ها، باعث کاهش مواد معدنی و کاهش استحکام آن ها می شود.

کارشناس مسائل ورزشی بیان کرد: مرحله زوال استخوانی در دختران، پس از سن ۱۱ تا ۱۴ سالگی شروع می شود، بنابراین دوران پیش از بلوغ مرحله بسیار مهمی در رشد استخوانی آن ها است. استحکام استخوان ها به تراکم موادمعدنی در آن ها و نحوه آرایش سلول های استخوانی بستگی دارد. اجرای برنامه ورزشی روزانه موجب ارتقا سطح آمادگی قلبی عروقی می شود و نیاز به صرف وقت زیادی ندارد. در چنین برنامه ای لازم است که ضربان قلب تا ۱۴۰ بار در دقیقه افزایش یابد و پنج روز در هفته استمرار یابد.

وی افزود: هنگام ورزش سیستم غدد همانند سیستم عصبی، اثرات مثبتی بر واکنش بدن نسبت به هر فعالیت خاص دارد و هماهنگی مکانیسم های مختلف بدن، از جمله مکانیسم تولید انرژی برای اجرای فعالیت کمک می کند. واکنش‌های سیستم غدد با توجه به متغیرهای هر ورزش خاص و حالت های فیزیولوژیکی و روانی مختلف تغییر می یابد.

وی ادامه داد: رابطه بین سطح انتظار یک فرد و توانایی واقعی او در امر اجرای فعالیت، روی سطح استرسی که باید تحمل کند اثر می گذارد. ثابت شده است که نرمش های مداوم روزانه موجب کاهش اضطراب، افسردگی، تعدیل میزان استرس و حتی تغییرات شخصیتی (پیدایش دید مثبت تری نسبت به زندگی) می شود.

وی به فواید مربوط به نرمش های روزانه اشاره کرد و گفت:  فقط به کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی خلاصه نمی‌شود، بلکه با تقویت سیستم ایمنی بدن، باعث بالا رفتن سطح بهداشت روانی، بهبود کیفیت عمر را به دنبال خواهد داشت.

وی نحوه اجرای تمرینات را برشمرد و گفت: انجام چند حرکت ساده و منظم، آن هم در چند دقیقه، بدن را در مقابل عوارض جسمی زیادی مصون می دارد. یک برنامه ورزشی مناسب، چگونگی تناوب و تکرار تمرینات، شدت تمرینات و در نهایت مدت زمان اجرای تمرینات را در بر می گیرد:

تناوب تمرینات حداقل ۵ روز در هفته. ۲- شدت تمرینات به قدری که فرد به نفس نفس زدن بیفتد. این به آن معناست که تعداد ضربان قلب شما حداقل به ۶۰ درصد حداکثر ضربان قلبتان افزایش یافته است. ۳- مدت اجرای تمرینات، حداقل تا ۱۰ دقیقه باشد تا برای بدن مفید واقع شود.

وی خاطر نشان کرد : نرمش بدنی مداوم باعث انبساط خاطر و شادابی می شود. بیشتر افسردگی ها در کودکان در دوران ابتدایی و در نوجوانان در دوره راهنمایی و دبیرستان است. این افسردگی ها بیشتر زاییده حوادث نامطلوب زندگی است که معمولا نیاز به دارو و درمان ندارند و اگر عوامل ایجاد کننده آن برطرف شوند، خود به خود درمان می شوند.

 

پورپناهی گفت: تمرینات بدنی و ورزش یکی از راه های علاج و تسکین فشارهای روانی است. از آن جا که فشارهای روانی می توانند باعث بروز خستگی شوند، تمرینات بدنی موجب بالارفتن قدرت عضلانی می شوند و خون بیشتری درآن ها جریان می یابد و از میزان خستگی و دردهای عضلانی ناشی از فشارهای روانی می کاهد.

وی افزود: همچنین تمرینات بدنی با افزایش سطح آندروفین خون موجب بالا رفتن نشاط و شادابی در افراد می‌شوند. بنابراین دانش آموزان قابلیت های بیشتری برای فائق آمدن بر مشکلات روانی را پیدا می‌کنند. دانش آموزانی که اقدام به فعالیت بدنی منظم می‌کنند، هدفمند و امیدوار شده و تغییرات زیادی را در اهداف زندگی خود به وجود می‌آورند.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر
Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.