تازه ها

1396-12-06 16:52
کد مطلب: 75707
رئیس دفاتر نهاد رهبری در دانشگاه های استان؛
تربیت دانشجویان صاحب نظر، مهمترین وظیفه اساتید است
نهاد رهبری در دانشگاه های استان
رئیس دفاتر نهاد رهبری در دانشگاه های استان در جمع اساتید به تبیین اهمیت و جایگاه کرسی های نظریه پردازی در دانشگاه ها پرداخت و گفت: امروز اساتید باید با جدا شدن از تدریس کلاسیک به سمت تحقیق مداری گرایش پیدا کنند تا بتوانند دانشجویان صاحب تفکر و نظر برای جامعه تربیت کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سبلان‌ما به نقل از ابصارخبر،  حجت الاسلام عبداله حسنی رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان ظهر امروز در جمع اساتید دانشگاه های اردبیل به تبیین ضرورت و اهمیت برگزاری کرسی های نظریه پردازی در دانشگاه ها پرداخت و گفت: دانشمندی که به تحصیل علم پرداخته و سایرین را نیز از علم خود بهره مند کرده است اجر و پاداش زیادی نزد خداوند متعال دارد.

وی با بیان اینکه ذکات علم، نشر آن در جامعه است، گفت: اساتید دانشگاه باید در تمامی زمینه ها الگوی افراد در جوامع باشند تا کشور شاهد پیشرفت و تعالی شود چونکه دانشگاه ها محل دانش و اندیشه هستند و در آنها دانایی موج می زند.

حسنی در ادامه سخنان خود به اخلاق، رفتار و گفتار اساتید دانشگاه در جامعه اشاره کرد و گفت:علم زمانی تحقق پیدا می کند که همراه با عمل شود و الا مدرک بجز ارزش کاغذی، چیز دیگری ندارد.

وی تصریح کرد: زمانی می توانیم از علم بهره مند شویم که فاصله دانشگاه با جامعه به حداقل برسد.

رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان با بیان اینکه دانشگاه مرکز تعلیم و تربیت متخصصین جامعه است، گفت: تا زمانی که علم عرضه نشود، خوانده نشده و کاربردی هم نخواهد داشت و در اینصورت ارزش خاص خود را نیز از دست خواهد داد.

حسنی در پایان سخنان خود به اقتصاد مقاومتی نیز اشاره کرد و گفت: اقتصاد مقاومتی زمانی محقق خواهد شد که دانشگاه ها بتوانند با علم و تمام داشته های خود، خودشان را اداره کرده و به جامعه نیز از لحاظ اقتصادی منفعت برسانند.

وی احادیث نبوی در زمینه علم و دانش را یادآور شد و گفت: مهمترین و بهترین جایگاه در دین  اسلام جایگاه علمی است.

استاد حوزه و دانشگاه انجام کار جمعی را از مهمترین مشکلات اساتید دانشگاه ها نام برد و گفت: اگر بتوانیم شرایط و زمینه هایی فراهم کنیم که اساتید مختلف با سلیقه های متفاوت در کنار هم فعالیت کرده و همدیگر را نقد کنند و به نوآوری دست پیدا کنند آنگاه توانسته ایم قدم های مثبتی در عرصه نواوری و پیشرفت بومی برداریم.

حسنی از اساتید دانشگاه ها نیز خواست تا با گرایش به سمت تحقیق مداری از تدریس کلاسیک جدا شده و به سمت تحقیق محوری قدم بردارند تا دانشجویان نیز صاحب نظر، ایده و تفکر تربیت شوند.

اساتید با مراجعه به متون کهن و انطباق ان با علوم جدید می توانند به نواوری و کیفی سازی علوم بپردازند

حجت الاسلام سیف اله مدبر رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان نیز در ادامه این نشست به جایگاه نقد و نقادی در علم و دانش اشاره کرد و گفت: در پیشنه تاریخی، دانشمندان ایرانی چون ابوعلی سینا و ابوریحان بیرونی تا قرن ششم از توانایی بی بدیل در علم و دانش برخوردار بودند که بعد از ان زمان، علم و دانش در کشور ما رو به افول گذاشت.

وی سخنان مورخ برجسته فرانسوی در این زمینه را متذکر شد و گفت: واقعا چه اتفاقی در کشور رخ داد که باعث شد ما امروز اینقدر دچار عقب ماندگی شویم؟

مدبر در ادامه سخنان خود به فعالیت های انجام گرفته توسط نهاد رهبری در دانشگاه های محقق و آزاد اسلامی اشاره کرد و گفت: راه اندازی مرکز علم و دین در دانشگاه محقق و اندیشکده اساتید در دانشگاه آزاد به دنبال ترویج کرسی های نظری پردازی در دانشگاه های استان و درگیر کردن اساتید با مقوله های بومی سازی علوم و نوآوری در کنار کاربردی کردم و کیفی سازی دانش بوده است.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه دانشمندان ما در زمینه علوم فنی و مهندسی پیشرفت های قابل توجی داشته اند گفت: در مقابل ما در زمینه علوم انسانی متأسفانه دچار عقبگرد نیز شده ایم.

وی از اساتید علوم انسانی دانشگاه ها خواست تا با رجوع به متون کهن و حتی نسخ خطی به تطبیق اصطلاحات فعلی با علوم قدیم  بپردازند تا با کیفی سازی علوم موجود به نواوری نیز دست پیدا کنند.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.