تازه ها

پربیننده ترین

1395-09-13 13:28
کد مطلب: 60850
استقرار ساختار اجرایی چابک و غیرمتمرکز که به نفی بوروکراسی حاکم منجر شود و نظامی انعطاف‌پذیر و پاسخگو را جایگزین آن سازد از آرزوهای جامعه فرهنگی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی به نقل از قلم رسا، ارتقای کیفیت فرایند یادگیری ـ یاددهی با تکیه بر فناوری‌های جدید می‌تواند در مدرسه و حین انجام وظایف معلمان صورت گیرد.

يكي از مشكلات اجراي سند تحول عدم‌برخورداری مدارس و معلمان ایران از وسایل و ابزارهای مدرن آموزشی و رسانه‌های جهانی است .معلم و دانش‌آموز فعال و خلاق کسی است که بتواند از آموزش شبکه‌های آموزشی جهانی استفاده کامل را ببرد و ظرفیت بهره‌وری از اینترنت و فناوری‌های نوین را داشته باشد.

توسعه فضاهای آموزشی با رویکرد رقابتی و متفاوت، یکی از چالش‌های آموزش و پرورش ایران است. وقتي دولت نمی‌تواند به وظایف محوله خود در قانون‌اساسی که آموزش عمومی و رایگان را در سطح جامعه الزامی می‌داند عمل کند چگونه می‌تواند مدارس متعدد و گوناگون را با ويژگي‌هاي خاص و روش‌های متفاوت تحمل نماید؟ مدارس نمونه دولتی، نمونه مردمی، هیئت‌امنایی، دولتی، غیرانتفاعی، شاهد، مجتمع‌های ایثارگران، مدارس شبانه‌روزی، مدارس عادی و... و انواع دیگری از مدرسه در ایران وجود دارد که نه‌تنها رقابتی سازنده را ایجاد نکرده و به ارتقای کیفیت منجر نشده، بلکه مشکلاتی را نیز ایجاد کرده است.

 حاکمیت باید در راستاي مسئولیت خود اصل سی‌ام قانون اساسی را اجرا کند تا همه اقشار جامعه بتوانند از حقی که قانون برای آنها تعیین کرده است استفاده کنند. دولت باید همه توان خود را صرف اداره مدارس دولتی و عادی نماید و فرصت‌هایی برای رقابت سازنده ایجاد کند تا همه اقشار جامعه بتوانند از اصل تنوع و تکثر فرهنگی ـ آموزشی برخوردار شوند.

یکی از اهداف کلان سند تحول بهسازی و تحول در زیرساخت‌های کالبدی ـ مالی، فناوری، متناسب‌سازی  فضاهای تربیتی با ویژگی‌های دانش‌آموزان و اقتضائات فرهنگ ایرانی ـ اسلامی و شرایط اقلیمی، فرهنگی و جغرافیایی است؛ هدف‌هایی‌که بسیار آرمانی می‌نماید، مانند طراحی الگوی فضای مطلوب و رعایت استانداردهای فضا و تجهیزات مورد نیاز مدارس، طراحی و ساخت فضاهای تربیتی مناسب برای آموزش برنامه‌های درسی، رعایت ساحت‌های ششگانه (تربیت دینی و اخلاقی، تربیت سیاسی و اجتماعی، تربیت زیستی و بدنی، تربیت هنری و زیبايي‌شناختی، تربیت اقتصادی و حرفه‌ای، تربیت علمی و فناوری) براساس نظام معیار اسلامی، متناسب با تحولات جمعیتی، اصول  شهرسازی و شرایط اقلیمی، رعایت معماری اسلامی، رعایت استانداردها، بازسازی، ایمن‌سازی، مقاوم‌سازی، ساخت مجتمع‌های تربیتی و متناسب‌سازی فضای تربیتی و آموزشی براساس نیازهای ویژه و تفاوت‌های دانش‌‌آموزان و معلمان و تأمین فضاهای ورزشی و تربیت بدنی در درون مدرسه و استفاده از فضاهای ورزشی خارج از  مدرسه، که اجرای  این اصول به امکانات  فراوانی نیاز دارد.

باید با همه نهادهای مؤثر در آموزش و پرورش هماهنگی صورت گیرد و از همه امکانات فرا ملی نیز استفاده شود که کاری بس مشکل  است و اگر ساختن مدارسی با خصوصیاتی که در سرانه فضای تربیتی شامل  فضاهای آموزشی، ورزشی، کارگاهی، نمازخانه، کتابخانه، فضای سبز  به تناسب جمعیت را به آن اضافه کنیم (حداقل فضای آموزشی برای یک دانش‌‌آموز دبستانی 10 متر برای راهنمایی بیش از 13 متر و برای هر دبیرستان 18 مترمربع را پیش‌بینی کرده است) اهمیت موضوع دوصد چندان خواهد شد.

مدارس باید تمام‌وقت و یک نوبته باشند و دارای مشاور و متخصص در همه زمینه‌ها و سطوح تحصیلی، شبکه اینترنت و براساس استانداردهای ایمنی، بهداشتی و امنیتی ساخته شده باشند، از معماری متناسب با ارزش‌های نظام اسلامی برخوردار و متکی به شوراهای فعال و منابع  مالی که البته نمی‌دانیم از کجا باید تأمین اعتبار شوند، باشند. طراحی آرمان‌شهر یا مدینه فاضله کاری است آسان، اما اجرایی‌کردن ایده‌ها وآرمان‌ها مشکلی است که قرن‌ها می‌گذرد و نمی‌توان به آن عمل کرد. استفاده  بهینه از تجهیزات و فناوری‌های نوینیک ضرورت قطعی و اجتناب‌ناپذیر است اما شرایط موجود جامعه، تحریم‌های غرب، دیدگاه مسئولان نسبت به اینترنت، فضای سایبری و تکنولوژی مدرن اجرای آن را دور از  ذهن می‌نماید و یا این‌که حداقل راهی بسیار طولانی برای اجرای آن پیش روی  اجراکنندگان سند تحول قرار می‌دهد.

توسعه و بهبود مستمر کیفیت نظام مدیریت و رهبری تربیتی در نهاد تربیت رسمی و عمومی کشور، از نیازهای  اصلی آموزش و پرورش است که سال‌هاست  با چالش‌ های  زیادی روبه‌رو است. عدم‌ ثبات مدیریت‌هاي آموزشی  به علت و انگیزه‌های جناحی، مشکلات زیادی برای نظام تربیت رسمی و عمومی کشور ایجاد کرده که به هدر رفتن بسیاری از منابع ثروت اجتماعی و تجربه گران‌سنگ مدیران منجر شده است.

 استقرار ساختار اجرایی چابک و غیرمتمرکز که به نفی بوروکراسی حاکم منجر شود و نظامی انعطاف‌پذیر و پاسخگو را جایگزین آن سازد از آرزوهای جامعه فرهنگی است که تحقق آن به همکاری مسئولان ارشد نظام نیازمند است. استقرار  نظام مدیریت هوشمند و تغییرات نگرش مدیران و سایر منابع انسانی برای پذیرش تغییر و تقویت مشارکت و همراهی معلمان برای  اجرای سند تحول بنیادین از موانع و مشکلات اجرای سند است. شايسته است حاکمیت هزینه تغییرات و فضاسازی جدید را تحمل کند و نگرش خود را نسبت به مدیریت جهانی متحول سازد.

فریبا عالیقدر/كارشناسي ارشد  رياضي محض

انتهای پیام/

 

ارسال نظر
Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.