تازه ها

پربیننده ترین

در حالی این روزها از اختلاس 8 هزار میلیارد تومانی خبر می رسد که امروز اغلب مدارس استان اردبیل فاقد استانداردهای حداقلی هستند!

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی، وضعیت موجود مدارس در استان اردبیل و محرومیتهای بی پایان آن در حالی است که این روزها از اختلاس 8 هزار میلیارد تومان از صندوق ذخیره فرهنگیان خبر می رسد.

اختلاسی نجومی و بی نظیر که نه تنها موجب دلسردی فرهنگیان و مردم می شود بلکه چه بسا تاثیر روانی منفی روی آینده سازان این کشور خواهد گذاشت چرا که با یک مقایسه ذهنی از وضع موجود و محرومیت ها در مدارس نقاط مختلف کشور منجمله استان اردبیل با سوء استفاده های این چنینی، این سئوال بی پاسخ می‌ماند که به راستی چه کسی و کسانی پشت پرده این اختلاس بزرگ هستند؟!
 
به گزارش خبرنگار سبلانه، متاسفانه به دلیل محدودیت ها و کمبود منابع مالی، کمتر مدرسه ای را می توان یافت که تمام شرایط یک آموزشگاه استاندارد و امروزی را داشته باشد اما مسئله این است که آیا در مدارس استان اردبیل، حداقل های مطرح شده درباره استانداردهای یک مدرسه مطلوب و مناسب وجود دارد یا خیر؟

پرسشی که همواره برای خیلی از خانواده ها در خصوص محل تحصیل فرزندانشان در مدارس پیش می آید این است که به راستی، مدرسه استاندارد کجاست؟ در این گزارش بنا داریم در مقدمه با پاسخی به این سئوال، گزارشی از وضعیت موجود مدارس استان در برخی نقاط را ارائه کنیم و قضاوت را در این باره به مخاطبان محترم واگذار کنیم.

فضای فیزیکی مدرسه بدون شک یکی از عناصر مهم آموزش و یادگیری دانش آموزان است. مکان و فضایی که دانش آموز در آن به کسب علم می پردازد، می بایستی در آن احساس آرامش و راحتی کند.

 در هر مدرسه تعداد زیادی کلاس درس و ساختمان وجود دارد که برای مقاصد مختلف آموزش برای دانش آموزان طراحی شده است، می دانید که هر ساختمان یا محیطی را نمی‌توان به عنوان مدرسه در نظر گرفت، بلکه برای ساخت مدرسه، شرایط و ویژگی های خاصی برای ساختمان مدرسه و فضای فیزیکی آن مورد نیاز است.

مطابق گزارش سازمان بین المللی ساختمان مدارس، مناسب است که به ازای هر صد نفر دانش آموز حداقل 2  هزار مترمربع زمین آموزشی مناسب است به اضافه هزار مترمربع برای هر صد نفر محصل اضافی.

 همچنین برای مدارس متوسطه حداقل 4 هزار مترمربع برای هر صد نفر دانش آموز به اضافه هزار مترمربع برای هر صد نفر محصل اضافی در نظر گرفته شود.

 با توجه به اهمیت آلودگی و سرایت بیماری از راه مدفوع و ادرار، مساله بهداشتی کردن و بهداشتی نگه داشتن توالت مدارس از نکات بسیار مهم در بهداشت مدرسه است.

در صورت امکان بهتر است توالت ها در خارج از ساختمان و در حیاط مدرسه احداث شوند. توالت داخل ساختمان مدرسه هم ممکن است باعث انتشار بوی تعفن شود و هم سبب بروز آلودگی و بیماری.

 برای مدارس پسرانه یک توالت فلاش‌دار برای هر 55 نفر دانش آموز و در مدارس دخترانه برای هر 45 نفر دانش آموز یک توالت فلاش دار باید در نظر گرفته شود، حداقل یک دستشویی برای هر 50 نفر دانش آموز باید ساخته شود که بهتر است در نزدیکی توالت ها یا ناهارخوری ساخته شود. دستشویی باید مجهز به آب گرم ، صابون مایع ، حوله های شخصی یا کاغذهای خشک کن باشد.

 برای هر 100 دانش آموز باید یک شیر آب برای نوشیدن و در صورت امکان لیوان های یک بار مصرف بهداشتی در کنار شیر آب موجود باشد.

استفاده از آب سردکن در مدارس ابتدایی مناسب نیست، چون ممکن است آب بسیار سرد برای سلامت کودکان مضر باشد. در بعضی نقاط که مدرسه فاقد لوله کشی آب است یا آب لوله کشی قابل آشامیدن نیست ، از مخازن فلزی و پلاستیکی مثل تانکر یا بشکه های مخصوص برای نگهداری آب شرب استفاده می شود که باید از بهداشتی بودن این ظروف و همچنین آب آشامیدنی اطمینان حاصل کرد.

اتاق ناهارخوری، نمازخانه، سالن سخنرانی، آزمایشگاه، کتابخانه، اتاق استراحت معلمان، اتاق مشاوره و راهنمایی، اتاق بهداشت و کمک های اولیه همراه با کارشناس بهداشت، اتاق رایانه و سایت اینترنت و اتاق وسایل کمک آموزشی مثل ویدئو پرژکتور و... از جمله نیازهای یک مدرسه بزرگ و مدرن است.

"م. ح" مدیر یک مدرسه در اردبیل در گفتگو با خبرنگار سبلانه، بزرگترین مشکل مدارس شهر اردبیل را کمبود فضای فیزیکی و فرسودگی بافت مدارس دانسته و می گوید: این امر کیفیت آموزش را پایین آورده است؛ بیشتر مدارس اردبیل آزمایشگاه و کارگاه ندارند و این عدم تناسب امکانات با آموزش در مدارس، موفقیت دانش آموزان را در یادگیری کاهش می دهد، ضمن این که خیرین مدرسه ساز، مدارس 3 کلاسه می سازند در حالی که اردبیل به مدارس بزرگ و 12 کلاسه نیاز دارد.
 

به گفته وی هیچ کدام از مدارس دولتی اردبیل استاندارد نیست و مدارس اردبیل فاصله زیادی با استانداردها دارند و نهضت ملی در ساخت مدارس نیاز مبرم این شهر و استان است.

این مدیر مدرسه، امکانات ورزشی مدارس را هم خیلی ضعیف می‌داند و می‌گوید: اگر امکانات ورزشی در مدارس نباشد، روح و جسم و سلامتی دانش آموزان در مخاطره خواهد بود، چرا که در این سنین، بچه ها نیاز به ورزش و بازی دارند و ورزش در مدارس مکمل تربیت و آموزش است.

وی عنوان می کند: در شرایطی طرح فعالیت ورزش های دو و میدانی، تنیس روی میز و ژیمناستیک در مدارس کشور و اردبیل در حال اجراست که هیچ امکاناتی برای این رشته ها در مدارس فراهم و مهیا نشده است و مسئولان آموزش و پرورش در حالی از توسعه این طرح‌های ورزشی در مدارس کشور خبر می‌دهند که هنوز آماری از اجرایی شدن این طرح‌ها در مدارس کشور وجود ندارد.

مادر یک دانش آموز اردبیلی، در خصوص مشکلات مدارس استان با اشاره به این که استان اردبیل جزو مناطق سردسیر است می‌گوید: سیستم گرمایشی برخی مدارس این استان مشکل اساسی دارد، از طرفی فضا و محیط مدارس هیچ تناسبی با ماموریت های آموزشی و تربیتی ندارد؛ به طوری که مکان آب خوری با سرویس بهداشتی در بیشتر مدارس جدا نیست و دانش آموزان را بیماری های مختلف تهدید می کند.

وی این را هم عنوان کرد که در محلات حاشیه نشین از هر دانش اموز 16 هزار تومان برای 9 ماه برای تمرین در سالن ورزشی می گیرند.

به گفته وی، آموزش شنای دانش‌آموزان (سباح) که در مدارس کشور در حال اجراست در اردبیل به جهت محرومیت به جز معدود مدارس غیر انتفاعی (آن هم در استخرهای عمومی شهر) در هیچ کدام از مدارس دولتی اجرا نمی‌شود.

وی به محرومیت مدارس استان در بهره‌مندی از کامپیوتر برای آموزش های لازم به دانش آموزان اشاره می کند و می‌افزاید: اگر به سمت استفاده از تکنولوژیهای برتر در آموزش به دانش آموزان هستیم، باید ملزومات آن را در مدارس مهیا کنیم.

وی با طرح این پرسش که چه کسی پاسخگوی عواقب ورزش دانش اموزان در حیاط مدرسه خواهد بود؟ می گوید: آیا نقصان عضو بچه ها، قابل جبران است و به راستی چه کسی در این باره مسئولیت قبول می کند، ضمن این که برخی دانش آموزان به خاطر ترس از عواقب ورزش در حیاط مدرسه و روی زمین آسفالت، ترجیح می‌دهند که ورزش نکنند.

سحرخیزان دهیار روستای گندیشمین استان اردبیل هم در گفتگو با خبرنگار سبلانه این طور می‌گوید: دانش اموزان اول و دوم و سوم در یک کلاس تحصیل می کنند طوری که دانش آموز پایه چهارم به دلیل ضعف های محسوس در آموزش، حتی جمع و تفریق را هم بلد نیستند.

وی می افزاید: مدرسه قدیمی این روستا 48 سال قدمت دارد و فاقد امکانات حداقلی سرویس بهداشتی مناسب، امکانات ورزشی و آب آشامیدنی، نیمکت و دیگر ملزومات است.  

پدر یک دانش آموز مدرسه غیر انتفاعی در اردبیل هم که از نبود وجدان کاری برخی مدیران و دبیران مدارس غیر انتفاعی گله مند است، می‌گوید: اخذ 510 هزار تومان برای کلاس های خصوصی و تقویتی، آن هم توسط خود معلمان همان مدرسه که در سطح پایینی برگزار می‌شود، دور از انصاف است.

وی با ابراز ناراحتی از عدم تناسب شهریه مدارس غیر دولتی با آموزش مورد انتظار والدین، می گوید: مدارس غیر انتفاعی اردبیل هم انتظارات اولیا را برآورده نمی‌کنند چه برسد به مدارس دولتی!

به گزارش سبلانه، در حال حاضر اغلب مدارس استان اردبیل استانداردهای حداقلی یک مدرسه مناسب را دارا نیستند و باید فکری اساسی برای محل تحصیل فرزندان و آینده سازان داشت.

انتهای پیام/

 

دیدگاه‌ها

ضمن تایید این یادداشت یک واقعیت دردناکتر این است که متاسفانه جدا از تفکیک فضاهای موجود در مدرسه بدلیل کم توجهی مسئولین سازمان نوسازی مدارس در سطح استان و شهرستان با مدارسی مواحه هستیم که با وجود اینکه عمری کمتر از 10 سال دارند اما دیوار مدارس و سقف انها ترک برداشته و بشدت سلامت و امنیت جانی دانش موزان را تهدید میکند . سیستم لوله کشی و بهداشتی و همچنین گرمایش این مدارس با مشکلات جدی مواجه است . نوع مواد مورد استفاده در این مددارس اصلا استاندارد نیست . نشتی آب مخازن مدارس به جهت استفاده از لوله ها و ابزارهای مستعمل (!) هر روز مدارس را با مشکلات جدی مواجه می کنند طوری که به جهت همین امر مدارسی هستند که در همین فصل و همین ایام فاقد گرما مناسب در کلاس ها هستند در چنین وضعیتی چگونه می توان انتظار داشت مدارس به امر تعلیم و تربیت بپردازند؟! لازم است مسوولین وقت سازمان نوسازی در این زمینه مورد بازخواست قرار گیرند. بخش زیادی از منابع مالی مدارس که از طریق انمجن اولیا و مربیان و خود خانواده ها تامین می شود و مدیران با سیلی صورت مدرسه قرمز نگه می دارند صرف تعمیر و بازسازی خرابکاری های مدارس می شود این در حالی است که در مدارس با عمر 50 ساله مشکلاتی از این دست مشاهده نمی شود.
ارسال نظر
Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.